Blogi julkaistu: 11.9.2018

Logo flaikkuun, ja myynti kasvuun(ko?)

Flow-festarit järjestettiin 10.-12. elokuuta Helsingin Suvilahdessa. Jo 15. kerran järjestettävä Flow on ollut loppuunmyyty jo useita vuosia peräkkäin, joten päätin itsekin suunnata Helsinkiin ja selvittää mistä oikein Flow-kuplassa on kyse.

Virallinen pääpointti omalle reissulleni oli yritysyhteistyö ja kumppanien näkyvyys festareilla. Olin kuullut huhua, että kyseiset on järjestetty Flow’ssa oikein esimerkillisesti. 

Tänä vuonna Flow:n pääyhteistyökumppanina oli Lapin kulta ja muina yhteistyökumppaneina Aalto-yliopisto, Bright, Norwegian, Oatly, Osuuspankki, Paulig, Plan B, Seat, Stopteltat sekä Sun effects. Osa noista nousi näkyvyyden suhteen omasta mielestäni ylitse muiden.

Pauligilla oli festarialueella useampi piste. Tunnelmallisesti somistetuilta pisteiltä sai ostettu Pauligin tuotteita eli mm. erilaisia kahveja, jotka valmistettiin juuri Sinulle. Lisäksi alueet soveltuivat vapaaseen hengailuun, joka oli huomioitu muutenkin koko festarialueella.

Helsingin Osuuspankin pisteellä oli chillailun lisäksi mahdollisuus käydä avaamassa kireät hartiat hieronnan avulla. Itse kävin pisteeltä ”noutamassa” festareille uuden kampauksen ja glitterit siihen. Osuuspankki markkinoi tapahtuman avulla uutta OP Kevytyrittäjä –palvelua. Parturi-kampaajat, hierojat sekä ”glitternistit” olivat OP:n kevytyrittäjiä. Jostain syystä piste jäi omaan mieleen sen verran vahvasti, että kun ajankohtaiseksi omalle kohdalle tuli ansiotyön ohessa alkaa kevytyrittäjäksi, rekisteröiden kyseisen palvelun käyttäjäksi.

Flow Festivalilla on oma Sustainable Flow –vastuullisuusohjelma, joka takaa, että festari huomioi toiminnassaan sekä ympäristövastuun, että sosiaalisen vastuun. Yksi yhteistyökumppaneista onkin ruotsalainen Oatly, joka tuottaa, kehittää ja valmistaa kaurapohjaisia tuotteita ilman maitoa ja soijaa. Festareilla Oatly myi omia tuotteitaan ja teki samalla arvomarkkinointia. Yritys oli tuonut alueelle kontin, jossa näytettiin minuutin mittaista videota mm. maidon tuotantoon liittyvistä ympäristöhaitoista – kun oli katsonut videon, sai Oatlyn t-paidan. Sitä paidassa ei kerrottu, oliko sekin valmistettu ympäristöä kunnioittaen.

Lumo on toinen Kojamo Oyj:n kuluttajabrändeistä ja se tarjoaa asumisen palveluratkaisuja eli vuokra-asumista kasvukeskuksissa. Virallisesti se ei ollut festareiden yhteistyökumppani, mutta Lumo on kunnostautunut tapahtumamarkkinoinnissa ja heidän kukkatyöpajapisteensä ovat näkyneet ainakin mulle somen välityksellä useaan otteeseen. Yrityksen videon Flow’sta voit käydä katsomassa täältä. Kukilla festarikansaa Lumo on piristänyt myös tänä vuonna esim. Tuskassa, josta ei ensimmäisenä tule mieleen värikkäät kukkaseppeleet, vai mitä?

Summa summarum: mitäpä jos unohdettaisiin mekin ne tylsät logot flaijerin nurkassa, käännettäisiin hihat ja alettaisiin markkinoimaan tapahtumissa ihan oikeesti?

 

Ps. Tässä vielä yleiskuvia festareilta – urbaani satumaa, eikös?