Asset Publisher

angle-left Kokoontumisten tavoitteet läpi tarinallistamisen avulla

Kokoontumisten tavoitteet läpi tarinallistamisen avulla


 

Varokaa heikkoja jäitä. Muistat varmaan tämän Pikku Kakkosen pala-animaation heikkoihin jäihin putoavasta karhusta, jonka neuvokas lapsi pelastaa kaulahuivilla jo vuodesta 86. Animaatio on hyvä esimerkki tiedon tarinallistamisesta.

Tiedon ja kokemuksen tarinallistaminen puhuttelee, ja siksi tarinat kannattaa ottaa myös kokoontumisissa huomioon. Edellisessä kokoontumisia käsittelevässä kirjoituksessa syvennyttiin motivaatioiden moninaisuuteen, ja teksti päättyi tarinoihin. Tämä teksti käsittelee tarkemmin kokoontumisten tarinaa; mitä niillä voi tehdä kokoontumisten yhteydessä.

Voit lupailla kokoontumisesi tarjoavan uusinta tutkimustietoa, parhaat vinkit ja oikeat kontaktit. Tiedät ihmisten tarvitsevan näitä, mutta ilmoittautumisia on silti vasta muutama. Entä jos muotoilisit tarinan avulla tunteen mukaan jo alusta alkaen? Faktojen kautta näemme asiat objektiivisesti, mutta haluamamme muutos ihmisissä voi jäädä puolitiehen. Faktojen tarinallistaminen voi muuttaa näkökulman subjektiiviseksi ja saada aikaan tunnesidonnaisen suhteen. Missä tarinassa kohderyhmäsi haluaa olla mukana? Erilaiset kokoontumiset ja tapahtumat ovat kenties paras tapa saada ihmiset mukaan sinun muotoilemaan tarinaan.

Muokkaamalla kokoontumisesi tarinaa mieleiseksi, voit muokata myös todellisuutta piirun verran lähemmäksi kertomaasi tarinaa.  

Ihminen on tarinoita kertova eläin. Meillä on halu, kyky ja tarve kuunnella, sekä kertoa tarinoita. Tarinat ovat meille luontainen tapa jäsentää teemoja ja oman elämän tapahtumia. Niiden avulla on mahdollista valottaa myös toisten näkökulmia ja kokemuksia. Tarinat ovat löytäneet tiensä lähes joka paikkaan – tiedeviestintään, markkinointiin, organisaatioiden kehittämiseen ja kokoontumisiin. Tarinoita kerrotaan kaiken aikaa tietoisesti tai tiedostamatta. Hallitsemalla tarinaa voit muotoilla myös tapahtumaasi. Voit auttaa kohderyhmääsi ymmärtämään tarinoiden avulla näkökulmaasi paremmin ja muotoilla samaistumisen sekä empatian avulla vahvan tunteen.

Pysähdy ajattelemaan jotain tulevaisuudessa siintävää tapahtumaa tai kokoontumista. Huomasitko, tulevaisuuden ajatteleminen toteutuu lähes poikkeuksetta tarinoiden kautta.

Tarinaa mietittäessä markkinointitoimistojen tuottamat yritysten kasvutarinat voivat alkaa täyttämään ajatushorisonttia. Älä anna näiden kaventaa ajatteluasi.  Ehkä kokoontumisesi ei edes ollut missään vaiheessa kahden kaverin kokoontuminen autotallissa, josta se kasvoi ahkeruuden, sinnikkyyden ja parin onnenkantamoisen avulla isoksi. Voit kokeilla ideoida tarinaa kokoontumisesi yhteyteen esimerkiksi tavoitteiden, haaveiden, arvojen, läpinäkyvyyden, aihepiirin historian tai vaikka huumorin avulla.

Muista olla kuitenkin rehellinen, sillä jonain päivänä joku tutkiva toimittaja soittaa sinulle ja alkaa kysellä tarkemmin roolistasi joulupukin pikku apurina.

Osallistujat tulevat kokoontumiseesi oman elämänkertansa kanssa ja digitaalisuuden avulla heidät voi sitoa tapahtumaasi tarinan kertojiksi, toimijaksi, kuulijaksi tai katsojaksi. Voit pyytää kohderyhmääsi kertomaan digitaalisten välineiden avulla kokoontumisesi tematiikkaan liittyviä tarinoita ja jakaa niitä potentiaalisille osallistujille. Näin voit luoda lyhyessä ajassa yhteyden tuntemattomienkin ihmisten välille. Itse kokoontumisessa ei kulu niin paljon aikaa jään särkemiseen, vaan luottamuksen ja avoimen ilmapiirin jo osittain rakennuttua mieli on avoin uteliaisuuteen ja inspiraatioihin.

Seuraavaksi käytännön esimerkki tarinan käytöstä. Oma sosiaalisen median syötteeni on jo kuukausien ajan täyttynyt kuntosaleilla siivoavasta Anatolysta. Ukrainalainen voimailija, Vladimir Shmondenko, tekee piilokameravideoita Anatoly Powerlifterinä, joiden kaava on suurinpiirtein seuraava. Rallienglantia puhuva siivooja menee moppaamaan isoilla painoilla treenaavan luokse, kysyy voiko hän kokeilla tai siirtää painoja ja nostaa ne puolihuolimattomasti pois tieltä tai tempaa painot suorille käsille. Treenaavan kaverin leuka loksahtaa auki. Videoiden tarina on helppo omaksua sekä toistaa. Piilokameraklipit ovat tekstitettyjä ja niiden kantava huumori perustuu löyhästi karnevalisoituun tarinaan Daavidista ja Goljatista, jossa pienemmän ulkonäkö pettää.
 


Kuva: kuvankaappaus Anatolyn Instagram-tililtä, linkki videoon

Samalla tässä Anatolyn kokonaisuudessa toteutuu perinteinen kaava: reaktio, huomio, vakuuttaminen ja myynti. Anatolyn huumori on viraalia, vakuuttaminen tapahtuu jo huumorivideoissa, sillä hänen täytyy olla oikeasti vahva ja treenattu olemus paljastuu viimeistään 4,1 miljoonan seuraajan Instagram-tilin kuvista. Samalla voin luontevasti klikata itseni hänen treeniohjelmaansa kauppaavalle sivulle. Yhtä hyvin voisin klikata itseni jonkun teemaan sopivan tapahtuman sivuille.

Vladimirin omaelämänkerrallinen tarina on myös kokonaisuuteen sopiva ja tosi. Ukrainalainen nuori näkee ennen internetin saapumista kotiseudulle kuvia treenatusta Arnold Schwarzeneggerista ja haluaa näyttää samalta. 

 

Tarinallistamisen vinkit kokoontumisten tekijöille
 

Hyväksy tarinoiden kertomisen vaikeus. Tarvitset ehkä apua tarinoiden muotoiluun.

Tarkista suhteellisuus. Miten tarina liittyy todellisuuteen ja tavoitteisiisi? Heittäytyminen tunteiden syvään päähän voi etäännyttää osallistujan tavoitteestasi ja aiheuttaa lopulta enemmän sekaannusta. Vertaa Anatolya: tarina voimasta - treeniohjelma.

Tunnista mitä olet tavoittelemassa ja ymppää tarinan voima ensisijaisesti tähän tavoitteeseen. Onko tavoitteesi esimerkiksi myydä lippuja vai masinoida yleisö jakamaan jotain?

Tuo persoonasi mukaan. Omaelämänkerrallinen sisältö ui helpommin vastaanottajan tajuntaan ja luo vahvemman tunnesiteen. Voitko saada tietoa kohderyhmästäsi? Mitkä tarinat heitä puhuttelevat ja tuntuvat heille tosilta? Voit tuoda tapahtumaasi ripauksen humaaniutta sekä empaattisen saimaistumispinnan ja kertoa jostain epäonnistumisesta (jos tarinalla on onnellinen loppu tai jokin opetus).

Ota sopivat viestintävälineet käyttöön. Myös media vaikuttaa viestiin; onko tarina parempi elokuvana vai kirjana? Digitaalisten kanavien lisäksi voit miettiä kuution ulkopuolelta vaikka t-paitoja tai katutaidetta.

Visualisioi tarinat. Vaikka tämä on vanha juttu, niin kuva kertoo edelleen tuhat sanaa. Puhelimen kameralla voit päästä pitkälle.

Ota teknologia avuksi. Et tarvitse välttämättä 3D laseja, vaan valojen himmentäminen ja teatterisavu lavalla saa yleisön vakuuttuneemmaksi, että olit todellakin jossain vaiheessa eksyksissä. Tai ota vaihtoehtoisesti ne 3D lasit käyttöön ja luo immersiivinen eksymisen kokemus yleisöllesi. Oletko jo tutustunut tapahtumasovelluksesi osallistaviin toimintoihin?

Tuo tarina esiin kokemuksen kautta. Voit lähestyä tarinaa luomalla kokemuksen, jonka osallistujat tarinallistavat automaattisesti päässään. Siirrä kokoontuminen esimerkiksi suureen telttaan keskelle metsää, jonne vie polku. Laita osallistujat keittämään taukokahvit nuotiolla. Tarinan voi muotoilla myös ilman sanoja.

Tunne yleisösi. Minkä ongelman he haluavat ratkaista? Mikä heitä motivoi? Rakenna palvelumuotoilun työkaluilla ”kokoontumispersoona” omasta yleisöstäsi, niin tarinan kertominen ja muotoilu voi olla helpompaa.

Lisää tarinaan tavoiteltu asioiden tila. Kokeile yhdistää haluttu tulevaisuuden tila, muutos, lomittain tarinaasi. Draaman kaareen voi sisällyttää nousuja ja laskuja. Taidepläjäytyksen voit päättää avoimeen loppuun, mutta kokoontumisissa yleisön kokemus kannattaa lopuksi kyllästää optimismilla.

Hyväksy muutos. Joudut ehkä siirtämään Daavidin ja Goljatin meemiaikaan tai keksimään kokonaan uusia hahmoja. Tarinoiden muuttuvasta muodosta johtuen sitä parasta tarinaa tässä ajassa ei ehkä ole vielä kerrottu.

Kokeile töniä asioiden nykyistä tilaa! Vallitsevalle tarinalle on olemassa vaihtoehtoinen tarina. Tämä ei tarkoita tippumista madonreikään, vaan etsimällä aihepiiristä onnistumisia ja iloa voimme muotoilla uutta vaihtoehtoista tarinaa. Hyvä tarina saa aivot erittämään ripauksen hyvän olon hormoonia, oksitosiinia, joka saa meidät empaattiseen tilaan. Pidä tässä vaiheessa kokoontumiseesi liittyvä tavoite helposti saatavilla ja omaksuttavana.

Pidä tarina tarpeeksi yksinkertaisena. Parhaimmillaan tapahtumassa hyvä tarina lävistää organisaation, tapahtumapaikan, puhujat ja yleisön kokemuksen. Lävistääkseen kokonaisuuden tarinan tulee olla tarpeeksi yksinkertainen ja helposti omaksuttavissa.

Sanoinko jo: "Tarinan loppuun toiveikkuutta ja optimisimia?" Sinulla on todennäköisesti jo tarina - kerro se.

 

Talvimatkailun ja tapahtumatuotantojen uusi kasvusuunta -hanke kehittää ja elvyttää koronan kolhimaa toimialaa sekä auttaa Joensuuta valikoitumaan entistä useammin merkittävien kokousten ja konferenssien järjestämispaikaksi. Hanketta rahoitetaan osana Euroopan unionin covid-19 -pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Talvimatkailun ja tapahtumatuotantojen uusi kasvusuunta -hanke

Joensuu events facebook-syöte