Blogi, sivun otsikko

Elinvoimaa tapahtumista -hankkeen (2018-2020) blogiarkisto

angle-left

Дневники

Tapahtumien vaikutuksia tutkittiin vuonna 2018

Kymmenen tutkitun tapahtuman kävijät käyttivät 18,2 miljoonaa euroa

Teemu Laasonen 25.1.2019

Joensuun kaupungin tapahtumapalvelut toteutti yhdessä Sponsor Insight Finlandin kanssa kävijä- ja talousvaikutustutkimukset kymmenestä erilaisesta Joensuun seudulla järjestettävästä tapahtumasta vuonna 2018. Tutkimuksissa selvitettiin tapahtumakävijöiden käyntikokemuksia sekä tapahtumien alueellisia talousvaikutuksia. Tutkittavat tapahtumat olivat Osuuskaupparock, Pesäpallon Itä-Länsi, Motonet GP, Ilovaari, Popkatu, Ilosaarirock, Kansainväliset suurmarkkinat, Joen Yö, Unholy Winter Fest sekä Vaarojen Maraton.

– Kävijät ovat tapahtumiimme hyvin tyytyväisiä, tutkituissa tapahtumissa tyytyväisten kävijöiden osuus vaihteli 88-99 %:n välillä. Kymmenen tapahtuman kävijät käyttivät alueellamme rahaa yhteensä noin 18,2 miljoonaa euroa, joten tapahtuma-ala on hyvin merkittävä talouden toimija, kun vielä huomioidaan, että lähialueellamme järjestetään vuosittain pari tuhatta tapahtumaa, kertoo Joensuun kaupungin tapahtumapäällikkö Markku Pyykkönen.

– Suuret, monipäiväiset tapahtumat pyörittävät tehokkaimmin alueen taloutta. Tutkituista tapahtumista eniten rahaa alueelle toivat Ilosaarirock, Pesäpallon Itä-Länsi sekä Kansainväliset suurmarkkinat. Keskimäärin noin 35 % kulutuksesta tulee paikallisilta kävijöiltä, loppu 65 % tulee muualta saapuneiden matkailijoiden tuomana, tarkentaa tutkimuksen toteuttaneen Sponsor Insightin tutkimuspäällikkö Teemu Ratilainen.

Tutkimuskyselyssä kävijöitä pyydettiin muun muassa arvioimaan heidän käyttämänsä rahamäärä eriteltynä tapahtuma-alueella käytettyyn rahamäärään sekä tapahtumakäynnistä johtuvaan muuhun kulutukseen Joensuun seudulla. Laskelmat perustuvat siis kävijöiden käyttämään rahamäärään, joten tapahtuma-alan liikuttama talousvoima on mittavasti suurempi, kun päälle tulevat tapahtuman järjestämisessä käytettävä rahamäärä sekä paikallisten palveluiden sekä työvoiman käytöstä syntyvät kerrannaisvaikutukset.

Tutkimuksesta saatujen tietojen perusteella Joensuun ulkopuolelta saapuvien tapahtumakävijöiden tavoittamisessa sosiaalinen media sekä tuttavien suositukset nousevat keskeiseen rooliin. Seudulla asuva väestö on tärkeässä osassa tuttavien houkuttelemisessa paikkakunnalle, ja tärkeäksi kanavaksi paikallisten ihmisten tavoittamisessa paljastuu somen ohella perinteinen sanomalehti. Tapahtumakävijöiden mielestä Joensuun lähialueella kiinnostavimpina aktiviteetteina ja käyntikohteina pidetään Kolin kansallispuistoa ja hiihtokeskusta, Ilosaarirockia, tapahtumapuutarha Botaniaa, Taitokorttelia, Joen Yötä, Bomban kylpylää ja Sinkkolan kotieläinpihaa.

Kymmenen tutkitun tapahtuman kävijät käyttivät majoittumiseen Joensuun seudulla 1,55 miljoonaa euroa, ravintolapalveluihin 1,95 miljoonaa ja muihin ostoksiin ja kulutukseen 4,55 miljoonaa euroa. Tapahtuma-alueiden ulkopuolisiin palveluihin eniten rahaa käyttivät Ilosaarirock-, Suurmarkkina- sekä Itä-Länsi-kävijät. Yhtä kävijää kohden tapahtuma-alueen ulkopuolisiin palveluihin eniten rahaa käyttivät Vaarojen Maraton- sekä Itä-Länsi-kävijät.

Muualta tullut tapahtumakävijä käytti tapahtuman ja seudun palveluihin kokonaisuudessaan 1,3 – 3,4 kertaa enemmän rahaa kuin paikallinen kävijä. Ilosaarirockin kävijä käytti tutkituista tapahtumista eniten rahaa per henkilö, keskimäärin 331 €, mutta ero joensuulaisen ja muualta saapuneen kävijän välillä oli pienin. Itä-Lännessä käynyt joensuulainen käytti rahaa keskimäärin 86 €, kun muualta tullut tapahtumareissaaja käytti 3,4 kertaa enemmän, keskimäärin 295 €. Ilmaistapahtumien yhteydessä tapahtuma-alueella ja sen ulkopuolella käytetään rahaa selkeästi vähemmän kuin pääsymaksullisissa tapahtumissa.

Tyytyväisyyden osa-alueita tutkittaessa tunnelma on tapahtuman tyypistä riippumatta keskeisin tyytyväisyyteen ja uudelleensaapumiseen vaikuttava tekijä. Tunnelma on myös alueemme tapahtumissa kohdallaan, sillä tutkituissa tapahtumissa tunnelmaan tyytyväisiä oli keskimäärin 96 % vastaajista. Parhaimmat arviot tunnelmasta saivat Vaarojen Maraton, Ilosaarirock ja Itä-Länsi.

Ensimmäistä kertaa tapahtumassa vierailleiden osuus vaihteli voimakkaasti tapahtumittain. Vaarojen Maratonin ja Itä-Lännen kävijöissä ensikertalaisten osuus oli noin 40 %, kun taas Joen Yö osoittaa vakiintuneisuutensa joensuulaisten elokuussa, ensikertalaisia vain 12 %. Ilosaarirockilla on runsaasti vakiokävijöitä, noin puolet vastaajista kertoi käyneensä tapahtumassa yli neljä kertaa.

Tapahtumatutkimuksia jatketaan vuonna 2019.

Другие записи блога

Taustaa Joensuun muraaleista

Markku Pyykkönen 11.11.2018 Viime viikkoina Joensuussa on käyty julkista keskustelua...

Ensimmäinen vuosi paketissa, toinen vielä aikaa

Teemu Laasonen 18.2.2019 Joensuun tapahtumapalveluiden hallinnoima kaksivuotinen...